A Fővárosi Vízművek Zrt. kiemelt figyelmet fordít az adatvédelmi és adatbiztonsági előírásokra, azok betartására. A társaságunknál használt azonosítók célja az ügyfél, illetve a felhasználási hely pontos és kétséget kizáró beazonosítása, továbbá annak eldöntése, hogy az azonosítást követően a kért ügyintézés teljeskörűen elvégezhető, illetve a kért tájékoztatás kiadható-e.
Az alábbiakban szeretnénk átláthatóan összefoglalni az azonosítók használatára vonatkozó tudnivalókat, valamint adatbiztonsági intézkedéseinket.
Azonosítás és azonosítószámok
A beazonosítás során az alábbi személyes adatok megadását kérhetjük természetes személy ügyfeleinktől:
- családi és utónév, születési családi és utónév, lakcím, anyja neve, születési hely és idő (4T), valamint a kapcsolattartáshoz elektronikus levelezési cím és telefonszám
- fogyasztási hely címe.
A fentiek mellett ügyfeleink gyors és hatékony beazonosítása az alábbi azonosítószámok segítségével is történhet:
- Készülékhely azonosító és Vízmérő gyári száma
- Szerződéses folyószámla száma (SZFSZ) / Felhasználó azonosító száma / Vevő (fizető) azonosító
- Szerződésszám
- Iktatószám
- Számla sorszáma
- Üzleti partnerazonosító
Társaságunknál az ügyfélhez rendelt azonosítók megtalálhatók a jogviszony létrejöttekor a közszolgáltatási szerződésen, valamint számláinkon. A vízdíjszámlákon megtalálható információkhoz, azonosítókhoz készített Számlamagyarázót itt tekintheti meg.
Megkereséstípusok és az azonosításhoz szükséges adatok
Az azonosítási eljárást, az ügyintézés és az információnyújtás mértékét a megkeresés jellege, valamint a megkereső és a Fővárosi Vízművek Zrt. között fennálló kapcsolat határozza meg.
Társaságunk ötféle megkereséstípust különböztet meg aszerint, hogy a megkereső rendelkezik-e szerződéssel és/vagy fogyasztási hellyel, és ehhez kerül meghatározásra az azonosításhoz szükséges adatok köre:
- Szerződéssel nem rendelkező, konkrét fogyasztási helyhez nem köthető, folyamatban lévő üggyel nem rendelkező, általános információt kérő vagy bejelentést tevő ügyfelek esetében nincs szükség azonosításra.
- Szerződéses jogviszonyban álló, fogyasztási hellyel rendelkező és azzal kapcsolatban információt kérő vagy bejelentést tevő ügyfelek esetében családi és utónév, születési családi és utónév, lakcím, anyja neve, születési hely és idő, (4T) és fogyasztási hely címe szükséges. Valamint a kapcsolattartáshoz elektronikus levelezési cím és telefonszám elkérhető. Az azonosítószám megadása a fentieken felül gyorsítja az azonosítás folyamatát.
- Szerződéses jogviszonyban nem álló, de folyamatban lévő üggyel kapcsolatban információt kérő esetében név, és egy azonosítószám megadása szükséges.
- Szerződéses jogviszonyban nem álló, de konkrét fogyasztási helyhez köthető, új bejelentést tevő ügyfelek, meghatalmazottak vagy tulajdonosok esetén speciális helyzetet kell kezelnünk. Ezekben az esetekben az információ kiadásakor külön figyelemmel kell lennünk az eljárási minőség előzetes igazolására és a hozzáféréshez való jog korlátaira. A tulajdonosi-, meghatalmazotti- vagy érintetti minőséget előzetesen meghatározott dokumentumok benyújtásával igazolni kell (pl. tulajdoni lap, meghatalmazás, halotti anyakönyvi kivonat, stb.), majd ezt követően kerülhet sor az azonosításra. Ezekben az esetekben név, anyja neve, születési hely és idő, (4T), fogyasztási hely címének megadása szintén szükséges.
- Közérdekű vagy közérdekből nyilvános adatokról információt kérő személy esetében nem feltétel a szerződés vagy fogyasztási hely megléte. Ezekben az esetekben az információt kérő személytől a beazonosítás érdekében csak egy név és a válaszadáshoz szükséges elérhetőségi adat kérhető el.
Ügyintézés az Online ügyfélszolgálaton
Online ügyfélszolgálatunkat úgy alakítottuk ki, hogy ügyfeleink megfelelő biztonsággal vehessék fel a kapcsolatot Társaságunkkal, és a nap 24 órájában naprakészek lehessenek a közszolgálati jogviszony során keletkező adatokkal.
A teljes menürendszer egy egyszerű regisztrációt követően válik elérhetővé, ugyanakkor a leggyakrabban használt funkciók regisztráció nélkül is elérhetők (például mérőállás rögzítés, átírás kezdeményezése, új mellékmérős szerződéskötés, üzenetküldés).
Meglévő ügyfeleinktől a regisztráció során az alábbi személyes adatok megadását kérhetjük a megfelelő azonosítás céljából:
- név, e-mail cím, jelszó, telefonszám (nem kötelező), készülékhely azonosító, gyári szám, születési dátum (a regisztráció megerősítéséhez), illetve Ügyfélkapuval történő regisztráció esetén ez kiegészül a következőkkel: anyja neve, születési hely.
A regisztráció nélküli üzenetküldés esetében az alábbi személyes adatok megadását kérjük a természetes személyektől a megfelelő azonosítás és kapcsolatfelvétel céljából:
- név, e-mail cím, telefonszám (nem kötelező), jelszó.
Az Üzenetküldés funkció lehetőséget ad csatolmányok küldésére, a felület tárolja és így visszakereshetővé teszi a társaságunkkal folytatott levelezéseket, valamint külön értesítést küld a megkeresőknek e-mailben, amennyiben a megkeresést megválaszoltuk.
A mérőállás bejelentés (diktálás) regisztrációhoz nem kötött lehetőség, ez esetben a beazonosításhoz a fogyasztási helyhez tartozó mérő készülékhely azonosító számának és gyári számának a megadása szükséges. Továbbá lehetőség van fényképet csatolni és megjegyzést fűzni a bejelentéshez. A mérőállás rögzítéshez szükséges azonosítók megtalálhatók a vízdíjszámlán.
Ügyféladatok védelme
Társaságunk a személyes adatok védelme érdekében, az adatkezelés jellege, hatóköre, körülményei és céljai, valamint a kockázati mérték és valószínűség figyelembevételével számos technikai és szervezési intézkedést hajt végre azért, hogy a megfelelő szintű adatbiztonságot garantálja.
Technikai intézkedéseink közé tartozik többek közt:
- fegyveres biztonsági őrség által védett, saját adatközpont üzemeltetése,
- online biztonság kialakítása és fenntartása,
- a vizmuvek.hu domain „B” üzleti szerver tanúsítványa (SSL tanúsítványunk elérhető ezen a linken: Multidomain és wildcard - tanúsítvány),
- logikai védelmi intézkedések a személyes adatokhoz való illetéktelen hozzáférés, illetve módosítás kivédése érdekében,
- rendszeres biztonsági mentéseink.
Szervezési intézkedéseink többek közt:
- a személyes adatokhoz való hozzáférés korlátozása kizárólag azon jogosult személyekre, akik a feldolgozási művelet végrehajtásához a szükséges ismeretekkel és jogosítással egyaránt rendelkeznek,
- részletes tevékenység naplóállományok gyűjtése, folyamatos ellenőrzése,
- adatbiztonsági intézkedések alkalmazása, hatékonyságának folyamatos figyelemmel kísérése, felülvizsgálata, továbbfejlesztése.
Az ügyféladatok védelme az Ön feladata is!
Az online jelenlét adatszivárgási veszélyeket is magában rejt, ezért a hatékony védelem ügyfeleinknek is feladata. Ehhez javasoljuk:
- Az azonosításban részt vevő (például ügyfél vagy felhasználói hely azonosítására alkalmas) azonosítók bizalmas kezelését, titokban tartását.
- Az online felületeken a belépési azonosító és jelszó bizalmas kezelését, titokban tartását.
- A különböző informatikai rendszerekben egymástól eltérő, megfelelő erősségű jelszavak használatát.
- Az azonosító adatok kizárólag a szerződött félnél való tartását, ezáltal a jogosulatlan ügyintézés, adatokkal való visszaélés kivédését.
- Illetéktelenek hozzáférésétől védett, az ügyfél felügyelete alatt álló informatikai eszközről történő bejelentkezést.
- Az elektronikus szolgáltatások idegen, nem megszokott helyről történő igénybevétele esetén fokozott körültekintést az azonosító adatok megadásakor.
- Egyedi felépítésű e-mail címek használatát, mivel egyes e-mail kiszolgálók a sikeres kézbesítés érdekében alkalmazhatnak olyan megoldásokat, amely során az e-mail címekben, illetve felhasználó azonosítóban figyelmen kívül hagyják a különleges karaktereket. Kifejezetten igaz ez a pont, illetve az alsó aláhúzás karakterekre. (Például az email.cim@...., az emailcim@.... és az email_cim@.... könnyen egyenértékű e-mail címnek minősülhet, így előfordulhat, hogy az email.cim@.... elektronikus levélcímre küldött levelet az emailcim@.... elektronikus címre kézbesítik.)
Az azonosítók tehát egyediek, az ügyfél/egyéb megkereső beazonosítását követően jogosítanak fel az ügyintézésre és átadásuk harmadik fél részére nem javasolt! Így kivédhető, hogy más a nevünkben eljárjon vagy visszaéljen személyes adatainkkal.